Boskalis gaat 650 banen schrappen, waarvan 150 in Nederland. De baggeraar heeft besloten om zijn vloot flink uit te dunnen. Het bedrijf neemt daarbij de komende twee jaar 24 vaartuigen uit de vaart, waardoor het ook minder personeel nodig heeft.
Aanleiding van de ingreep zijn de moeilijke marktomstandigheden, die zijn ontstaan door de scherpe daling van de olieprijs. Boskalis voorziet daarbij nog een lange periode van lage energie- en grondstofprijzen.
Volgens topman Peter Berdowski zijn de inkrimping van de vloot en het schrappen van bijbehorende arbeidsplaatsen “noodzakelijk om Boskalis ook op termijn gezond te houden”.
Oud materieel
De schepen waarvan de onderneming uit Papendrecht afscheid neemt zijn onder meer zogenoemde sleephopperzuigers, snijkopzuigers en zware-ladingschepen. Het gaat om materieel dat de leeftijd van dertig jaar gemiddeld genomen ruim gepasseerd is. Een deel gaat waarschijnlijk direct naar de sloop.
Boskalis wil de banenreductie zoveel mogelijk afhandelen via natuurlijk verloop en herplaatsing. Toch worden gedwongen ontslagen niet uitgesloten. De voorstellen liggen nu nog bij de ondernemingsraad van het bedrijf. Boskalis wil binnenkort met de vakbonden om de tafel om te praten over een sociaal plan.
Harde klap voor personeel
Vakbond FNV zegt geschrokken te zijn van de aankondiging en spreekt van een "harde klap voor de werknemers''. Omdat Boskalis een heel groot concern is, is de bond "nog niet op voorhand overtuigd van de noodzaak van gedwongen ontslagen''. Bij de onderhandelingen met Boskalis wil FNV zich daarom hardmaken voor het herplaatsen van medewerkers.
Bij Boskalis werken in totaal ruim 8200 mensen, exclusief de werkgelegenheid bij samenwerkingsverbanden met andere ondernemingen. Het bedrijf werkt zowel met grote als kleine schepen aan uiteenlopende maritieme diensten. De totale vloot bestaat uit zeker duizend vaartuigen, die worden ingezet in 75 verschillende landen verspreid over zes continenten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl